Sexualita a staroveký Egypt: Egypťania mali radi pornografiu a cudzoložstvo bolo trestané smrťou!
Ak ste boli fanúšikmi starovekého Egypta už od detstva, pravdepodobne si pamätáte, ako ste sa na základnej škole učili o faraónskej ére. Stavanie pyramíd, hieroglyfy, Tutanchamón – všetky tie štandardné veci. Ale som si istý, že vás nikdy neučili o tom, aká bola sexualita v starovekom Egypte. V tomto článku sa dozviete o spojení lásky a bohov, sexuálnych normách a problémoch, s ktorými sa vtedajší ľudia často stretávali.
Začiatok stvorenia bola masturbácia
Prvým egyptským bohom bol Atum, ktorý sa sám stvoril. Nemal žiadnu manželku, a preto, aby mohol splodiť svoje deti, Šua a Tefnut, masturboval.
Výraz „ruka boha“ sa postupom času začal spájať so ženami, pretože Atumova ruka hrala v pôvodnom stvorení ženskú rolu. Kráľovské ženy z 18. dynastie často niesli tento titul a stal sa bežným aj pre dcéry núbijských kráľov, ktorí vládli Egyptu v 25. dynastii. Tieto dcéry boli zodpovedné za každodennú správu krajiny. Nakoniec sa počas grécko-rímskeho obdobia tento titul začal spájať s bohyňami plodnosti, čo bol veľký posun od jeho pôvodného významu pred tisíc rokmi.
Ďalší boh bol známy svojim neustále vztýčeným falom
Boh Min bol hlavným bohom mužskej plodnosti a bol pevne spojený so sexualitou v starovekom Egypte. Mal trvalo vztýčený penis a nosil páperovú čelenku. Muži trpiaci impotenciou prinášali obete v podobe falických figurín tomuto bohu. Min bol tiež spojený so šalátom, pretože egyptský šalát vylučoval bielu mliečnu šťavu podobnú spermií.
Mínove obrazy sú dodnes stredom magických rituálov v Egypte. Muži a ženy, ktorí trpia sexuálnymi či plodnostnými problémami, navštevujú staroveké chrámy a dotýkajú sa Minova falu, aby prekonali svoje problémy. Na mnohých miestach je tento reliéf buď opotrebovaný, alebo stmavnutý od množstva dotykov.
Cudzoložstvo bolo trestané smrťou
Rovnako ako v akejkoľvek inej spoločnosti, sex v starovekom Egypte sa neodohrával iba v manželskom kontexte. Mimo manželských vzťahov určite existovali, ale boli nielen odsudzované, ale mohli byť aj trestané smrťou.
Dedina Dér el-Medína, kde žili robotníci, ktorí stavali hrobky v Údolí kráľov, zaznamenáva prípad šéfa robotníkov menom Paneb, ktorý sa zapojil do všetkých možných nekalých aktivít, ako boli krádeže, korupcia a bitky. Cudzoložstvo bolo jedným z jeho údajných zločinov. Súložil s mnohými vydatými ženami a jeho syn sa k nemu dokonca pridal pri afére s jednou nevydatou ženou. V jednom prípade znásilnil ženu tým, že jej strhol oblečenie a prehodil ju cez stenu.
Zmyselné piesne
Možno poznáte Šalamúnovu Pieseň piesní z Biblie. Alebo tiež nie, pretože je to pomerne odvážna časť svätej knihy, ktorou sa obvykle v nedeľnej škole neučia, obsahujúca pikantné opisy ženského tela. Egyptológovia tieto piesne dlho označovali za „milostné piesne“ spievané slobodnými milencami. Domnievam sa však, že boli spievané skôr na svadbách.
Egypťania mali radi pornografiu
Pred erotickými webmi a časopismi, ako je Playboy, existoval turínsky erotický papyrus. Tento papyrus zobrazuje zavalitého, plešatého, krátkeho a neupraveného muža, ktorý má pohlavný styk v pomerne nepravdepodobných pozíciách s krásnou ženou.
Účel papyrusu nie je známy. Mohlo ísť o formu politickej satiry, pretože na rovnakom papyruse sa objavujú aj vinety zobrazujúce zvieratá v ľudských rolách. Nech už je interpretácia akákoľvek, turínsky erotický papyrus je jedným z najdôležitejších dokumentov, ktoré máme na pochopenie sexuality v starovekom Egypte.
Zvodná, ale ľstivá žena
Ženy boli v egyptskej literatúre a kultúre niekedy zobrazované ako zvodkyňa. Jedným z najslávnejších príbehov, „Príbeh dvoch bratov,“ rozpráva príbeh podobný tomu o Jozefovi v Biblii a Koráne.
Anpov mladší brat Bata s ním žil spoločne s jeho manželkou. Jedného dňa, keď spolu pracovali na poli, poslal Anpu Batu do domu, aby priniesol vrecia obilia. Jeho žena si práve zaplietala vlasy a keď videla Batu, ako nesie päť vriec na ramene, povedala mu, že je ohromená jeho silou. Pokúsila sa ho zviesť.
Bata sa nahneval a odmietol ju, ale sľúbil jej, že o tom nič nepovie svojmu bratovi. Žena sa však bála, že by ju Bata mohol prezradiť, a tak sa nalíčila tak, aby vyzerala, že bola zbitá. Keď sa jej manžel vrátil domov, obvinila Batu z toho, že sa ju pokúsil zviesť. Povedala mu, že ju Bata požiadal, aby si nasadila parochňu (považovanú za erotický prvok), pretože s ňou chcel spať, ale ona ho odmietla. Anpu sa nahneval a rozhodol sa Batu zabiť. Bata však svojmu bratovi povedal pravdu o tom, čo sa stalo, a na dôkaz svojej neviny si odrezal vlastný penis a hodil ho do vody, kde ho okamžite prehltli ryby.
Keď Anpu poznal pravdu, vrátil sa domov, zabil svoju manželku a nakŕmil jej telom psy.
Dôkazy o homosexualite sú sporné
Dôkazy o vzťahoch medzi osobami rovnakého pohlavia v starovekom Egypte sú vzácne a kontroverzné. Existuje iba jeden jasný prípad, a to v mýte o Horovi a Sethovi. Seth a jeho synovec Horus súperili o egyptský trón. Jedného večera Seth predstieral, že je opitý, a pokúsil sa Hora znásilniť. Horus ho však oklamal tým, že jeho spermie zachytil do rúk.
Ďalším možným prípadom homosexuálnych vzťahov v starovekom Egypte je príbeh kráľa Pepiho II., ktorý bol najdlhšie vládnucim kráľom v histórii. Fragmentárny papyrus uvádza, že Pepi II. navštevoval svojho generála Saseneta v noci a robil si, čo chcel.
Najčastejšie citovaným príkladom „homosexuality“ v starovekom Egypte je však hrobka Niankhkhnuma a Khnumhotepa. Títo dvaja muži, pravdepodobne bratia, sú zobrazení na stenách svoje neobvyklé spoločné hrobky, ako sa držia za ruky a trú si nosy. Trenie nosov bolo v staroegyptskom umení považované za ekvivalent bozku. Podobné scény v hrobkách obvykle zobrazujú muža a jeho manželku. Neexistujú však žiadne dôkazy, že by títo bratia mali incestný alebo akýkoľvek iný sexuálny vzťah.
Sex ako súčasť urážok a hrozieb v starovekom Egypte
Sexualita v starovekom Egypte sa často objavovala vo vyhrážkach a urážkach. Napríklad: „Nech ťa znásilní somár! Nech somár znásilní tvoju ženu! Nech tvoje dieťa znásilní tvoju ženu!“
V liste jedného z robotníkov, ktorí stavali hrobky v Údolí kráľov, určenom inému robotníkovi, boli vymenované jeho rôzne charakterové nedostatky. Jednou z urážok v tomto liste bolo: „Ty nie si muž, pretože nedokážeš oplodniť svoje ženy ako ostatní muži.“ Zrejme sa dotyčný muž opakovane oženil, aby mal deti, ale nikdy sa mu to nepodarilo. Tento text je jedným z fascinujúcich vhľadov do života starovekého Egypta, ukazujúcim, že aj v takej starej civilizácii hrala sexualita dôležitú úlohu – v náboženstve, každodennom živote i spoločenských normách.
Komentáre (0)