Evolúcia ženskej krásy alebo ako sa menili ideály krásy naprieč stáročiami

Evolúcia ženskej krásy alebo ako sa menili ideály krásy naprieč stáročiami

Evolúcia ženskej krásy

V priebehu storočí sa ideály ženskej krásy neustále menili, ovplyvnené kultúrnymi, spoločenskými a ekonomickými faktormi. To, čo bolo považované za krásne v jednom období, mohlo byť v inom považované za nevhodné alebo dokonca škodlivé. Dnes sa pozrieme na fascinujúcu cestu týchto zmien a na to, ako môžeme lepšie pochopiť a prispôsobiť sa meniacim sa štandardom krásy.

Stredovek: Krása v skromnosti

V období stredoveku (cca 5.–15. storočie) bola krása spájaná predovšetkým so skromnosťou a duchovnosťou. Ženy boli považované za krásne, ak zosobňovali čistotu a pokoru. Bledá pleť bola v tejto dobe veľmi cenená, pretože symbolizovala urodzenosť a bohatstvo – ženy, ktoré nemuseli pracovať vonku na slnku, si mohli dovoliť udržiavať svoju pleť svetlú. Na dosiahnutie tejto bledosti sa používali rôzne kozmetické prostriedky, ktoré však často obsahovali olovo alebo arzen.

Symbolika vlasov bola tiež dôležitá. Dlhé, rozpustené vlasy boli spájané s mladosťou a nevinnosťou, kým vlasy zakryté pod závojom alebo čepcom vyjadrovali skromnosť a mravnosť. Vdané ženy často nosili vlasy zakryté, aby vyjadrili svoju oddanosť manželovi a Bohu.

Renesancia: Oslava plných tvarov

Renesancia (14.–17. storočie) priniesla návrat k oslave ľudského tela a najmä ženských tvarov. Plné tvary boli v renesancii vysoko cenené. Široké boky, bujné poprsie a zaoblené brucho boli považované za ideál krásy, pretože naznačovali, že žena je schopná rodiť deti a pochádza z bohatej rodiny, ktorá si môže dovoliť hojnosť jedla. Tento ideál krásy bol hlboko zakorenený v spoločenskej potrebe udržiavať rodinu a zabezpečiť jej pokračovanie. Maliari ako Tizian alebo Botticelli zobrazovali ženy s bohatými krivkami a svetlou, jemnou pokožkou, ktorá bola stále považovaná za znak vyššieho spoločenského postavenia. V renesancii boli populárne korzety, ktoré formovali ženskú postavu do požadovaného tvaru. Tieto korzety však často viedli k deformácii rebier a ďalším zdravotným problémom.

Bohaté vlasy boli tiež symbolom ženskosti a krásy. Ženy si vlasy často splietali do složitých účesov, zdobených perlami a drahokamami, čo bolo prejavom ich bohatstva a spoločenského postavenia.

18. storočie: Extravagancia a prehnané líčenie

V 18. storočí, najmä vo Francúzsku za vlády Ľudovíta XV., bola krása spájaná s extravaganciou a okázalosťou. Ženy si bežne nanášali silné vrstvy púdru, červené líčka a výrazné líčenie, aby vyzerali čo najviac „dokonale“. Veľmi populárne boli aj extravagantné účesy. Ženy nosili zložité, vysoké účesy, často doplnené parukami. Tieto účesy boli zdobené stuhami, perami a dokonca miniaturami lodí alebo iných dekoratívnych predmetov. Úprava vlasov bola tak náročná, že ženy často spali posediačky, aby si zachovali svoj účes čo najdlhšie.

19. storočie: Víťazstvo prirodzenosti

Romantizmus v 19. storočí priniesol návrat k prirodzenejšiemu vzhľadu. Ideál krásy sa presunul k jemnosti, nežnosti a prirodzeným črtám. V tomto období začali ženy klásť väčší dôraz na starostlivosť o pleť a vlasy, zatiaľ čo líčenie sa stalo menej výrazným a umiernenejším. Účesy sa tiež zmenili. Ženy začali nosiť vlasy v jednoduchších štýloch, často splietané do copov alebo voľne spnuté. Dôraz sa kládol na dĺžku a prirodzenosť vlasov, ktoré boli symbolom ženskej krásy a mladosti.

Pre zaujímavosť, v tomto období sa začalo rozširovať používanie prírodných kozmetických produktov, ako je ružová voda a bylinkové výťažky, ktoré zostávajú populárne dodnes.

20. storočie: Moderné zmeny krásy

Počas 20. storočia sa ideály krásy menili neuveriteľne rýchlo.

  • 1920s: Flapper štýl – Po prvej svetovej vojne sa ideál krásy presunul k emancipovaným a sebavedomým ženám, ktoré sa vzdali tradičných ženských rolí. Tento trend bol zosobnený „flapper“ dievčatami, ktoré nosili krátke vlasy, rovné šaty a výrazné líčenie. Štíhla postava a chlapčenský vzhľad boli veľmi populárne, čo bolo v kontraste s predchádzajúcimi ideálmi plných tvarov.

  • 1950s: Marilyn Monroe a oslava kriviek – Po druhej svetovej vojne sa opäť vrátili krivky do módy. Marilyn Monroe sa stala ikonou ženskej krásy, ktorej plné tvary a výrazné boky a poprsie symbolizovali ideál ženskosti a zvodnosti. Tento ideál podporovala aj móda, ktorá zdôrazňovala pás a tvarovala postavu do požadovaných „presýpacích hodín“.

  • 1970s: Hippie éra a návrat k prírode – Sedemdesiate roky priniesli uvoľnenejší prístup k kráse. Hippie hnutie presadzovalo prirodzenosť a individualitu, čo sa prejavilo v návrate k prírodnému vzhľadu. Ženy nosili dlhé, voľné vlasy a líčenie bolo minimálne. Dôraz bol kladený na prijatie vlastného tela a odmietnutie komerčného diktátu krásy.

  • 1990s: Extrémna štíhlosť a „waif“ modelky – V deväťdesiatych rokoch sa ideálom krásy stala extrémna štíhlosť, ktorú propagovali supermodelky ako Kate Moss. Tento vzhľad, často označovaný ako „heroin chic“, bol inšpirovaný módnymi návrhármi, ktorí preferovali androgynný, nezdravo štíhly vzhľad. Tento trend bol často kritizovaný za propagovanie nezdravých telesných štandardov a mal negatívny dopad na vnímanie tela u mladých žien.

21. storočie: Diverzita a individualita

Hnutie body positivity propaguje myšlienku, že všetky telesné typy sú krásne a že by sme mali oslavovať svoju jedinečnosť. Médiá a módny priemysel začínajú túto filozofiu prijímať, čo sa prejavuje väčším zastúpením rôznych typov modeliek a herečiek v reklamách a na prehliadkových mólach.

Výskumy ukazujú, že médiá majú obrovský vplyv na vnímanie ideálov krásy. Jedna štúdia zistila, že po sledovaní módnych časopisov sa ženy často cítia menej spokojné so svojím vzhľadom. Preto je dôležité vyberať si obsah, ktorý vás inšpiruje a podporuje vaše sebavedomie. To je dnes veľmi časté napríklad na Instagrame, kde sa ženy stretávajú s profilmi žien, ktoré používajú veľké množstvo rôznych photoshopov a úprav. To v ženách evokuje, že nie sú dostatočne krásne. Je nutné si uvedomiť, že to, čo vidíme na internete, vo väčšine prípadov nie je skutočné! S nikým sa neporovnávajte, pretože každý je jedinečný. To, čo máte vy, nemá nikto iný. A ak vám to aj tak robí problém, jednoducho tieto profily nesledujte. Až tak je to jednoduché!

Krása je proces.